راه حل قانونی در برخورد با واحد آپارتمانی که شارژ خود را پرداخت نمیکند چیست ؟
راه قانونی در برخورد با واحد آپارتمانی که شارژ خود را پرداخت نمیکند چیست ؟
با وجود اینکه سالها از رواج آپارتماننشینی در ایران میگذرد، هنوز بسیاری از ساکنان با فرهنگ آن آشنایی ندارند و قوانین آن را رعایت نمیکنند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که مدیران ساختمان را درگیر خود میکند، پرداخت نکردن شارژ ساختمان توسط برخی مالکان یا مستأجران است. این مسئله معمولاً به اعتراض باقی اهالی ساختمان منجر میشود و در برخی موارد دعواها و جر و بحثهای بسیاری را در پی خواهد داشت. میزان شارژی است که توسط اعضای آن ساختمان به تصویب رسیده است و مالک یا مستأجر موظف است آن را به موقع پرداخت کند.
شارژ ساختمان چیست؟
منظور از شارژ مبلغی است که هر واحد باید برای هزینههای عمومی و مشترک ساختمان پرداخت کند. این مبلغ بسته به شرایط و امکانات ساختمان، صرف نظافت مشاعات، تعمیر و نگهداری آسانسور، حقوق و مزایای سرایدار یا نگهبان و باغبان و … میشود. در برخی ساختمانها کنتور آب، برق و گاز مشترک است بنابراین هزینههای قبض این موارد نیز به مبلغ شارژ اضافه میشود.
روش تعیین شارژ بسته به نظر ساکنان و اعضای هیئت مدیره مشخص میشود. ممکن است بر اساس تعداد نفرات ساکن در هر واحد میزان شارژ متغیر باشد و یا بدون در نظر گرفتن تعداد ساکنین، هر واحد میزان شارژ ثابتی داشته باشد. همه باید هزینههای شارژ را به صورت کامل پرداخت کنند و کسی نمیتواند مثلا با ادعای اینکه از آسانسور استفاده نمیکند، از پرداخت هزینههای مربوط به آن خودداری کند.
در صورتی که یک واحد از پرداخت شارژ امتناع کند، مدیر ساختمان با طی مراحلی، میتواند به صورت قانونی نسبت به دریافت آن اقدام کند. البته باید در نظر داشت که به هر حال طی مراحل قانونی مستلزم صرف زمان و انرژی است و بهتر است مالکان و مستأجران، طی جلساتی در مورد نحوه پرداخت شارژ با هیئت مدیره به توفق برسند
اما در صورتی که اختلافات از طریق گفتوگو و مباحثه حل نشد، مراحل قانونی به شرح زیر هستند:
اگر واحد مذکور با گذشت ۱۰ روز از دریافت اظهارنامه، نسبت به پراخت شارژ اقدام نکرده باشد، مدیر ساختمان میتواند خدمات مشترک مانند آب گرم، گاز و … را برای آن واحد قطع کند. قطع این خدمات تا زمان پرداخت بدهی ادامه خواهد داشت.
در صورتی که مالک یا مستأجر یک واحد پس از دریافت اظهارنامه و قطع خدمات مشترک، همچنان نسبت به پرداخت بدهی اقدام نکرد، مدیر ساختمان باید به اداره ثبت منطقه مراجعه کند. در این موارد اداره ثبت با توجه به اظهارنامهای که قبلا صادر شده است، برای فرد بدهکار اجرائیه صادر میکند. فرد بدهکار پس از دریافت اجرائیه به مدت ده روز فرصت دارد که نسبت به پرداخت بدهی خود و یا توافق با هیئت مدیره ساختمان اقدام کند.
دریافت اجرائیه روشی است برای وادار کردن فرد به پرداخت بدهی شارژ معوقه، بدون نیاز به مراجعه به دادگاه. حکم اجرائیه را اداره ثبت منطقه صادر و به بدهکار ابلاغ میکند. |
اگر با طی مراحل فوق، واحد مربوطه همچنان از پرداخت بدهی امتناع کند، مدیر ساختمان میتواند به مراجع قضایی مراجعه و دادخواست تنظیم کند. که با توجه به مبلغ خواسته مرجع صالح به رسیدگی میتواند شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی حقوقی محل باشد معمولاً مراجع قضایی به مواردی از این دست بدون نوبت رسیدگی میکند.
پس از ابلاغ حکم به بدهکار، او به مدت ده روز فرصت اعتراض خواهد داشت.
در صورتی که مالک یا مستأجری نسبت به مبلغ شارژ اعتراض داشته باشد، نخست باید با مدیر یا هیئت مدیره صحبت کند. اگر پس از بحث و گفتوگو توافق حاصل نشد، شخص معترض میتواند به شورای حل اختلاف مراجعه کند. البته این در صورتی است اعتراض نسبت به مبلغ شارژ یا موارد مصرف آن باشد. در صورتی که مالکان نسبت به سوءاستفاده مالی مدیر یا هیئت مدیره از مبالغ درخواستی اعتراض داشته باشند، باید به دادگاه عمومی مراجعه کنند.
قطع خدمات مشترک تا زمانی که بدهی پرداخت نشود ادامه خواهد داشت. مگر اینکه مالک یا مستأجر برای وصل این خدمات حکم قضایی دریافت کرده باشد. پس از پرداخت بدهی، مدیر ساختمان باید خدمات مشترک را دوباره برای آن واحد وصل کند. اگر کار به قطع خدمات دولتی، یعنی قطع آب و برق (در مورد ساختمانهایی که کنتورهای جداگانه دارند) رسیده باشد، برای وصل مجدد آن نیز حکم قضایی لازم است.